Bye bye burn-out !

Burn-out komt steeds meer voor. Opgebrand, doodop, moe. Met de daarbij behorende fysieke, emotionele en mentale neerwaartse spiraal.

 

Burn-out: niet enkel voor werknemers

 

Ook ik krijg er in mijn praktijk meer en meer mee te maken. En mijn eerste vaststelling is dat de oorzaak niet enkel bij te veel, te hard, te perfectionistisch werken ligt. Werkdruk mag dan een grote boosdoener zijn, steeds meer zie ik mensen die op zijn omwille van de veelheid aan prikkels en het gevoel daarop te moeten antwoorden.

Wie behoefte heeft aan harmonie in menselijke relaties, aan structuur in zijn dagen, aan een rustige omgeving zowel visueel als auditief… die raakt in deze jachtige, luide en complexe maatschappij ook vaak opgebrand. Net omdat je voortdurend bezig bent harmonie, structuur en rust te herstellen en zo niet meer komt tot wat eigenlijk je batterijen oplaadt: genieten, doen wat in wezen bij je hoort, rusten. Je bent niet aan het leven, je bent aan het over-leven.

 

 

Eerste aandacht gaat naar je lichaam

 

Wanneer je opgebrand bent, is het belangrijk om allereerst de fysieke vermoeidheid aan te pakken. Het lichaam moet rusten én tegelijk ondersteund worden.

  • rust is een must. Voldoende slapen, geen zwaar en/of fysiek werk, een tijdje wegblijven van je werk is soms nodig.

  • Je stresshormoonbalans is uit evenwicht, dus vaak ben je echt wel gebaat bij een ondersteuning van je bijnieren. Vraag je arts of osteopaat welke supplementen je hierbij kunnen helpen.

  • Ondanks de vermoeidheid is het belangrijk om toch een klein beetje te bewegen. Je moet namelijk je conditie weer opbouwen. Dat doe je door 3 keer per week een kleine, leuke activiteit in te bouwen: een wandeling, een fietstochtje, misschien een paar baantjes zwemmen als je daartoe in staat bent.

  • En tenslotte, nog een heel belangrijke: zoek iets waarvan je echt kan genieten. Iets wat je blij maakt, wat je (al is het een beetje) energie geeft. Dat kan een grappige serie op tv zijn, of koekjes bakken, of lezen, …

 

 

Energiegevers en energievreters

 

Je voelt dat het opnieuw wat beter gaat, dan is het tijd om te gaan kijken hoe het zo ver is kunnen komen. Op zich is dat niet zo moeilijk, je gaat namelijk op zoek naar energiegevers en energievreters. Wat (op je werk, thuis, in relatie met anderen….) geeft je energie en wat vreet energie? Maak een duidelijke lijst van wat je energie zuigt.

Vervolgens gaan we kijken of en hoe we die energievreters kunnen begrenzen. Of hoe het komt dat je je grenzen laat zakken en te veel energie laat ‘vreten’. Heb je misschien een groot verantwoordelijkheidsgevoel? Of snel een schuldgevoel? Mag je van jezelf ruimte innemen en opeisen? Stap voor stap leer je dan je grens trekken, zodat de energievreters minder aan je kunnen knabbelen.

 

 

Burn-out te snel af

 

In de laatste fase leer je de signalen op weg naar een burn-out snel herkennen. Je weet nu wat je energie geeft en wat je energie eet, je hebt geleerd te begrenzen én je zorgt ervoor dat er voldoende momenten zijn in een week die jouw batterijen opladen.

Misschien is je werk of je omgeving niet veranderd – meestal niet, je hebt daar namelijk geen afstandsbediening van – maar jij bent zelf veranderd. Je herkent de oude valkuilen en je gaat anders om met wat er dagelijks op je afkomt. Burn-out is niet zwak en niet het einde, het is het begin van een nieuw stukje van jezelf.

 

 

 

                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 Kristel Bruynseels, psychotherapeute

 

Please reload

Toekomstige blogs

"Mama, ik kan niet slapen!"

December 15, 2017

1/5
Please reload

Recente blogs

February 12, 2017

Please reload

Archief